KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS

Etablert den 9 september 2007

IndeksIndeks  PortalePortale  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

En tre-enig Gud

Go down 
AvInnlegg
tunita
Nytt medlem
Nytt medlem

Antall Innlegg : 1
Registration date : 05.01.2011

En tre-enig Gud Empty
PosteTema: En tre-enig Gud   En tre-enig Gud Icon_minitimeTor Jan 27, 2011 3:57 pm

Treenigheten, som den sentrale lære i kristenhetens religioner, lærer at at det finnes tre guddommelige personer (Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd.) Det sies at disse tre er like evige og allmektige og at ingen av dem er større eller mindre enn de andre, at alle tre er Gud den allmektige men at de tilsammen likevel er bare en Gud. mange tilhengere hevder derfor at Jesus Kristus er Gud den allmektige, himmelen og jordens skaper....

Ved en grundig undersøkelse av dette temaet, ut fra Bibelens skriftsteder, kan jeg ikke si meg enig i denne læren. Jeg vil nå gjerne begrunne min uenighet med noen få skriftsteder. (Det finnes mange flere.)

Først; lærer virkelig Bibelen at Den Hellige Ånd er en person? Ja, vil mange si, for i Bibelen omtales den som "en talsmann" (som også kan bety hjelper, trøster, lærer, vitner, taler, hører.) Andre steder i Bibelen sies det imidlertid at mennesker ble "fylt av hellig ånd" og at noen ble døpt og salvet med hellig ånd...Se Lukas 1:41 - Matt.3:11 - Ap.gj.10:38. Dette passer ikke på en person, synes jeg.

Hvordan skal vi da forstå det når ord som "talsmann" blir brukt om den Hellige Ånd? Som et billedlig uttrykk. Den hellige ånd er simpelthen Guds virksomme kraft
som i Bibelen blir personifisert, slik Bibelen også personifiserer visdommen, synden og døden.

2. Sier Bibelen at Jesus kristus og Faderen ikke er adskildte og forskjellige enkeltvesener?
Hva med dette sitatet, fra Matt.26:38 : "Han (Jesus) gikk fram et lite stykke, kastet seg med ansiktet mot jorden og bad: "Min Far, er det mulig, så la dette beger gå meg forbi. men ikke som jeg vil, bare som du vil" (Hvis Faderen og Sønnen ikke var forskjellige ville jo en slik bønn ha vært uten mening. Jesus ville da i virkeligheten ha bedt til seg selv...
I Joh.8:17,18 omtaler også Jesus seg klart og tydelig som adskildt fra Faderen og stadfester at de er TO forskjellige individer, og ikke EN Gud.

3. Hva med påstanden om at ingen av disse tre er større eller mindre enn en av de andre, , at alle er jevnbyrdige og allmektige?
I Markus 13:32 sier Jesus: "Den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen men bare Faderen." (Dette kunne ikke ha vært tilfelle hvis det var sant at Faderen , Sønnen og Den Hellige Ånd var jevnbyrdige og utgjorde EN guddom.)

Tilslutt vil jeg sitere fra I Korint:15,27, 28 hvor det i klartekst sies at Gud Faderen er større enn Sønnen. (Også etterat jesus hat blitt oppreist fra de døde og fått kongemakt i himmelen.) " Alt la han (Faderen) under hans føtter (Jesu føtter) Når det heter ALT er det klart at Gud selv er unntatt fra dette. For han er jo den som har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham (Jesus) skal også Sønnen selv underlegge seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle."

Det er dessuten interessant å merke seg at det hebraiske ordet "Shaddai" og det greske ordet " pantokrator" blir oversatt med "Allmektig." På grunnspråket blir disse ordene gjentatte ganger brukt om Faderen( GUD) hvis navn ifølge Bibelen er JHWH. Ingen av ordene blir noensinne brukt om Sønnen eller Den Hellige Ånd.

Til Toppen Go down

En tre-enig Gud
Til Toppen 
Side 1 av 1