KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS

Etablert den 9 september 2007

IndeksIndeks  PortalePortale  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

Pinsebevegelsen

Go down 
+3
abwusa
Frode
Matteus
7 posters
AvInnlegg
Matteus
Admin

Antall Innlegg : 102
Registration date : 10.09.2007

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeMan Sep 17, 2007 11:37 pm

Noen som vet hva pinsebevegelsen står for? Er den en del av trosbevegelsen?
Til Toppen Go down
https://kristent-forum.norwegianforum.net
Frode
Nytt medlem
Nytt medlem
Frode

Antall Innlegg : 5
Registration date : 14.09.2007

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeLør Sep 22, 2007 4:04 pm

Jeg er pinsevenn og hva den står for...? Jesus...
Til Toppen Go down
Matteus
Admin

Antall Innlegg : 102
Registration date : 10.09.2007

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeLør Sep 22, 2007 4:21 pm

Jo, jeg skjønner det Frode. Men er Pinsebevegelsen en det av trosbevegelsen? Da tenker jeg på sånt som Pensacola og Torontobevegelsen f.eks?
Til Toppen Go down
https://kristent-forum.norwegianforum.net
Frode
Nytt medlem
Nytt medlem
Frode

Antall Innlegg : 5
Registration date : 14.09.2007

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeLør Sep 22, 2007 7:57 pm

Admin skrev:
Jo, jeg skjønner det Frode. Men er Pinsebevegelsen en det av trosbevegelsen? Da tenker jeg på sånt som Pensacola og Torontobevegelsen f.eks?

Sorry, aner ikke! Embarassed
Til Toppen Go down
abwusa
Fullverdig medlem
Fullverdig medlem
abwusa

Antall Innlegg : 21
Registration date : 12.09.2007

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeSøn Sep 23, 2007 12:17 am

Nå finnes det jo så mye forskjellig innen pinsebevegelsen, eller det som kalles evangelicals her borte.

Men generelt har de til felles at de ofte er mye mer liberale, og ser seg som frie og uten en spesielle retning (a la baptist, metodist, luttersk, katolsk o.l.) Og som oftest er tungetale en sentral del. Og mange av de som preken roper så veldig. Antagelig for at det skal virke viktig og at de har en pasjon for dette, men for meg blir det som oftest bare slitsomt. Man trenger ikke rope.

Men igjen betyr ikke dette at de ikke kan være frelst f.eks.
Til Toppen Go down
http://www.myspace.com/anitabw
Nello
Medlem
Medlem

Antall Innlegg : 19
Registration date : 03.10.2007

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeLør Okt 06, 2007 8:17 pm

Det er for meg rart og være vitne til pinsevenner som ikke kan si noe mer om pinsebevegelsen står for. Jesus...

Jeg trenger ikke en gang ha hørt om pinsebevegelsen for og være pinsevenn.

For noen hundre år siden opplevde pastor Thomas B.
Barratt Åndens dåp med tunger som tegn. Dette ble starten på
gjennombruddet for pinsevekkelse i Norge og mange land i Europa. I
Norge fikk Barratt stor innflytelse på det som i dag er Pinsebevegelsen.

Av hvilken grunn skulle jeg tro det? Av samme grunn som at jeg vet at tungetale kan være et tungtveiende bevis for den ikke-troende som for den troende.. Jeg skal henvise til et sted i bibelen, slik at ingen går opp i sine syner her. 1 Kor 14,22

Selv tror jeg på oppstandelsen, men jeg vil stille et spørsmål; hvordan ser dere for dere oppstandelsen?
Til Toppen Go down
Kent
Nytt medlem
Nytt medlem

Antall Innlegg : 2
Registration date : 08.11.2008

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeLør Nov 08, 2008 3:00 am

Nello skrev:

For noen hundre år siden opplevde pastor Thomas B.
Barratt Åndens dåp med tunger som tegn. Dette ble starten på
gjennombruddet for pinsevekkelse i Norge......

Pirk, pirk.....man regner året for 1906, da Metodistpresten Barratt "ble pinsevenn", så "noen hundre år siden" er vel å ta i litt.....hehe...
Til Toppen Go down
ole_mats
Nytt medlem
Nytt medlem

Antall Innlegg : 2
Registration date : 14.11.2008

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeFre Nov 14, 2008 3:21 am

Matteus skrev:
Noen som vet hva pinsebevegelsen står for? Er den en del av trosbevegelsen?
Vel, Pinsebevegelsen er så mye rart, alt etter hvem som har et behov for å definere dem eller seg selv.

I dag er bevegelsen en slags avhengighetsforhold til trosbevegelsen mer enn bevegelsen vil være ved selv, men før fusjonen med Troens Bevis gjennom Arild Edvardsens sekt var det Barrat, Petrus og Kornmo som ledet an.
Det Edvardsen representerte var for dem inbegrepet med å bryte Pinsebevegelsen sønder og sammen, og det ser vi i dag. Dette har en eneste virkelig god forklaring; økonomi!
Stakkars bevegelse har ikke hatt idealister ei heller strateger som forstod hva som var på gang, og fordi Pinsebevegelsen er så skakk kjørt som den er - helt uten identitet som med floskler forklarer medlemmene sine løsrevne sitater og som leder den blinde gjengen videre i uføret; derfor har man hatt forstandere som har tatt seg av økonomi og planer og ledelsen i hver enkelt lokalmenighet har parkert seg selv fra å bli tatt på alvor ved å fraskrive seg ansvar.

Jo - Pinsebevegelsen representerer noe av det fineste, men også det aller verste innen kristendommen nettopp fordi den sier om seg selv; vi har ingen skreven lære - og dermed blir det opp til hver enkelt fjompenisse av maktsyke ledere å finne "Guds vei" videre.

Jadda - de er åndelige, hellige og uten konsistens og vet heller ikke å avlese tiden. De engasjerer seg ikke i noe annet enn å få frem budskapet sitt, menneskene bryr de seg fint lite om - de som ikke er medlemmer, de skal jo lukt til helvete uansett.
Se hvor mye de engasjerer seg innen sosialpolitikken, menneskers livssituasjon og psykisk helse. Det eneste humane ved det de gjør er å si til de som sjeldent kommer på møtene; "vi har savnet deg" - for ytterligere å trykke folk ned - ikke fordi de har intensjoner den veien, men fordi de ikke fatter hvordan folk reagerer på deres utsagn.

Siden dette ikke skal bli en bok, kan vi jo føre samtalen videre om noen øsnker å kommentere noen av mine utsagn.
Til Toppen Go down
lolpatrol
Fullverdig medlem
Fullverdig medlem

Antall Innlegg : 51
Registration date : 14.08.2008

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitimeTor Des 18, 2008 3:53 pm

Jeg er også med i pinnsvinbevegelsen, vi er generelt sett ganske greie normale folk som liker å samles i bønnespising noen ganger i uken.

Pinsebevegelsen Oskar_Haugen_707114d
Ett av våre faste medlemmer Wink
Til Toppen Go down
http://www.butman.com
Sponsored content

Pinsebevegelsen Empty
PosteTema: Re: Pinsebevegelsen   Pinsebevegelsen Icon_minitime

Til Toppen Go down

Pinsebevegelsen
Til Toppen 
Side 1 av 1