Matteus Admin
Antall Innlegg : 102 Age : 60 Location : Sandnes Rogaland Registration date : 10.09.2007
| Tema: Adventistene Fre Sep 21, 2007 9:22 pm | |
| Noen som har erfaring med de? Jeg synes deres lære er meget bra. | |
|
abwusa Fullverdig medlem
Antall Innlegg : 21 Age : 47 Location : USA Registration date : 12.09.2007
| Tema: Re: Adventistene Fre Sep 21, 2007 10:17 pm | |
| hehe. Jeg er veldig objektiv her da, og synes at deres lære ligger nærmest Bibelen. (utfra de jeg har sjekket) God Sabbat | |
|
Matteus Admin
Antall Innlegg : 102 Age : 60 Location : Sandnes Rogaland Registration date : 10.09.2007
| |
abwusa Fullverdig medlem
Antall Innlegg : 21 Age : 47 Location : USA Registration date : 12.09.2007
| Tema: Re: Adventistene Lør Sep 22, 2007 2:04 am | |
| Ja, var ikke det overraskende... hehe | |
|
Håvard Nytt medlem
Antall Innlegg : 1 Registration date : 30.01.2009
| Tema: Re: Adventistene Fre Jan 30, 2009 6:59 pm | |
| Eg er vel ikkje medlem på papiret.... Men i hjertet kanskje. Adventistene har fått mye lys. | |
|
Hei Gjest
| Tema: Re: Adventistene Ons Feb 11, 2009 3:25 am | |
| Ja, jeg har en del erfaring med adventister. Min aller beste kristne venn er adventist, og jeg har uten tvil lært en masse av henne. Nå er adventistene ett lærd folkeslag, de leser og studerer en masse derfor har de også kunnskap om Guds ord. |
|
sca Medlem
Antall Innlegg : 13 Registration date : 26.03.2009
| Tema: Re: Adventistene Tor Mar 26, 2009 9:58 am | |
| - Hei skrev:
- Ja, jeg har en del erfaring med adventister. Min aller beste kristne venn er adventist, og jeg har uten tvil lært en masse av henne. Nå er adventistene ett lærd folkeslag, de leser og studerer en masse derfor har de også kunnskap om Guds ord.
det hjelper ikke at man studerer bibelen når man ikke har forstand. dessuten gikk Jesus mye imot de skriftlærde da Han levde, for de skriftlærde kun brukte kunnskapen til å skille menneskene fra hverandre og for å pålegge andre byrder. så jeg ville vel bare komme med et lite ps om at det ikke nødvendigvis trenger å være synonymt med bibelkunnskap og det å være from. | |
|
johannesstensgaard Nytt medlem
Antall Innlegg : 4 Age : 30 Location : Neu Lindenberg, Brandenburg, Tyskland Registration date : 18.09.2011
| Tema: Re: Adventistene Søn Sep 18, 2011 3:01 pm | |
| Jeg har veldig mye erfaring med adventistene. Da jeg er organist har jeg vært veldig involvert i Adventkirken. Personlig har jeg veldig sansen for dem. Mange kaller adventister for jøde-kristne. Deres lære er veldig i pakt med Bibelen. I tillegg til Bibelen er Ellen White sine bøker sentrale. Å være adventist er på mange måter mer en bare et livssyn. Det er mer en levemåte også. For adventister er det veldig viktig å leve sunt, da de tror at hvert menneske er et Guds Tempel. Røyking er derfor ikke tillat. Mange adventister er vegetarianere, da det oppfordres til en vegetarisk livsstil. Veldig mange drikker ikke engang kaffe. Alkohol er heller ikke tillat! Man kan si at adventistene er et veldig konservativt kirkesamfunn. Selvfølgelig ikke så konservativt som statskirka eller den katolske kirka, men gudstjenestene har for all del en bestemt form, og ikke slik som mange andre frikirkelige gudstjenester. Det jeg ikke har så sansen for er at Adventkirka oppsto som et resultat av en dommedagsforutseelse. I dag er også fokuset veldig på at dommedag er rett rundt hjørnet. Det finnes også flere typer adventister, men så vidt jeg vet har vi bare Syvendedags Adventister i Norge. De skiller seg, som du sikkert vet, fra samtlige andre kristne samfunn vet at de helligholder den opprinnelige syvende dagen, lørdagen. De feirer derfor sabbat på lørdag, i motsetning til andre kirkesamfunn som feirer søndag, nåtidens syvende dag, da Jesus sto opp fra graven på den syvende dagen. Der må man jo bestemme selv hva man synes er mest rett. Tidligere hadde jeg en periode hvor jeg var veldig usikker på hvilken dag som var den rette, og derfor holdt begge dagene som hellige bare for å være sikker på at jeg helligholdt den rette dagen, om du skjønner. Ellers er Det Gamle Testamente mer sentralt i en adventists liv. De ti bud er fortsatt like viktige som de var tidligere. Noe av det fineste jeg synes med adventistene er nattverden deres. Før gudstjenester med nattverd vasker de hverandres føtter, slik som Jesus gjorde. Det foregår slik at en familie vasker hverandres føtter. Det synes jeg er en veldig symbolsk og fin handling, som jeg skulle ønske at andre kirkesamfunn kunne tatt etter. Håper dette ga deg litt mer informasjon, og at du kanskje lærte noe du ikke visste! | |
|