KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS

Etablert den 9 september 2007

IndeksIndeks  PortalePortale  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

Barnedåp!

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Frode
Nytt medlem
Nytt medlem
Frode

Antall Innlegg : 5
Registration date : 14.09.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeLør Sep 22, 2007 1:44 am

Kan ikke se at det er belegg for barnedåp i bibelen. Det vi vet er at Guds Rike hører slike til.

Matteus 19.13 De brakte små barn til ham for at han skulle legge hendene på dem og be, men disiplene viste dem bort. 14 Da sa Jesus: «La de små barna være, og hindre dem ikke fra å komme til meg! For himmelriket tilhører slike som dem.

Hva sier dere?
Til Toppen Go down
abwusa
Fullverdig medlem
Fullverdig medlem
abwusa

Antall Innlegg : 21
Registration date : 12.09.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeLør Sep 22, 2007 2:08 am

Nei, IMO er ikke barnedåp faktisk dåp, for dåpen har jo nettopp med valg å gjøre, at man har lært om Jesus osv, og så valgt å gi livet sitt til Ham. Og tror dette er noe som kanskje vil være med og holde ute en del kristne fordi de tror de er døpt og ikke trenger å døpes igjen. Og samtidig er det de som ikke ser dåp som så viktig e.l., eller at det vil være flaut å bli døpt nå som voksen/tenåring e.l., og tror at det ikke spiller noen rolle om man lar seg døpe eller ikke.
Til Toppen Go down
http://www.myspace.com/anitabw
Frode
Nytt medlem
Nytt medlem
Frode

Antall Innlegg : 5
Registration date : 14.09.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeLør Sep 22, 2007 3:57 pm

abwusa skrev:
Og samtidig er det de som ikke ser dåp som så viktig e.l., eller at det vil være flaut å bli døpt nå som voksen/tenåring e.l., og tror at det ikke spiller noen rolle om man lar seg døpe eller ikke.

Matteus 16.16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt.
Her sier jo Jesus at dåp er viktig!
Til Toppen Go down
Matteus
Admin

Antall Innlegg : 102
Registration date : 10.09.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeLør Sep 22, 2007 4:23 pm

Jeg er enig med Frode der. Dåpen er det endelige beviset for at man fullt ut overgir seg til Gud. Jeg tror mye står og faller på dåpen jeg.
Til Toppen Go down
https://kristent-forum.norwegianforum.net
tmsaa
Nytt medlem
Nytt medlem

Antall Innlegg : 2
Registration date : 06.10.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeLør Okt 06, 2007 4:17 pm

Hvordan kan barn døpes hvis de ikke er i stand til å tro på gud.
Sannheten er da at de blir ikke døpt før de velger selv å gjøre det. Foreldre kan ikke bestemme for barnet om han/hun skal bli døpt
Til Toppen Go down
Nello
Medlem
Medlem

Antall Innlegg : 19
Registration date : 03.10.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeSøn Okt 07, 2007 5:41 pm

Det jeg har sett er at dåpen som praktiseres med fysisk vann i kirken ikke er det bibelen snakker om.. Jeg vet ikke om jeg skal gå så langt som og si at de vannhelliger små barn, men jeg vet at den norske kirke baserer seg på Martin Luthers lære, og han sa følgende;
Martin Luther skrev:
”Gjendøperne vil bevise at ingen bør døpes som ikke bekjenner sin tro. (...) Videre sier de at barna ikke har noen fornuft. Som om fonuften førte til tro! Det er jo først og fremst fordi de ikke har noen fornuft at man bør døpe barna. Jo svakere fornuft, jo større er evnen til å motta troen, for da mangler man den motstanden som er den største hindringen for kloke mennesker. Fornuften er det største hinder for troen, ettersom alt gudelig ter seg som meningsløst for den, for ikke å si som løgn.”
Ganske hard kost?

Vell, han sier mer sprøe ting, men da om hvordan vi skal tjene herren;

Martin Luther skrev:
"Jeg ber og formaner enhver from kristen om ikke å ergre seg over eller ta anstøt av Bibelens enfoldige tale og beretninger. Tvil ikke på det, hvor tåpelig og ille det enn lyder, for det er allikevel uten tvil utelukkende ord, gjerninger, fortellinger og bud fra den høye, gudelige majestet, makt og visdom. Dette er nemlig boken som gjør alle vise og kloke til tåper og bare kan forstås av dumme og enfoldige, som Kristus sier i Matteus, 11. kapittel. La derfor ditt hovmod og din innbilning fare, og hold av denne boken som den aller høyeste og edleste helligdom, som den aller rikeste gullgruve, som aldri kan bli uttømt eller nok uforsket. Slik at du i den kan finne den guddommelige visdom som Gud legger frem så tåpelig og dårlig i Bibelen for å dempe alle bedreviteres hovmod og gjøre dem til skamme."
Vell.... Den Norske Kirke er grunnlagt av Martin Luther og den lutherske trosbekjennelse praktiseres den dag i dag!

Luther har skrevet ekstremt mye men galskapen er forkortet i en bok som heter Luthers Lille Brune:

Sitat :
Boken koster kr. 200 og kan bestilles hos alle bokhandlere. Den kan også bestilles fra ReligionsKritisk Forlag eller fra Det Norske Hedningsamfunn. ISBN 82-7265-011-8.

Når det gjelder dåpen:
Caplex skrev:
dåp, innvielsesrituale som finnes i mange religioner. Den kristne d. bygger på NT (Matt 28.19) og er i de fleste kirkesamfunn et sakrament. Noen praktiserer voksen-d. Human-Etisk Forbund har utviklet navnefest som alternativ til dåp.
Kan noen undersøke om dette er riktig i følge skriften? Jeg har andre tanker om dette med ritualer, sakramenter, desuten er meg meget sterkt i mot religion som setter folk i lenker. Uansett, kirken baserer seg på denne;
Misjonsbefalingen skrev:
16 Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. 17 Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

-Ikke snakk om og døpe med vann her!
Legger til et notat fra bibelen.no:
bibelen.no skrev:
gjør … til disipler: hovedbefaling med to ledsagende ledd, tidligere gjengitt «idet dere døper dem … og lærer dem», her gjengitt «Døp dem … og lær dem».

Så hvordan i huleste kan dåpen i kirken og i andre religiøse ritter være korekt? Kan du lære et barn noe ved og si noen par ord og helle vann over dem? Jojo, jeg vet at alt vann er hellig, og at vi har 80% i kroppen og at vi går på vann på samme måte som en bil på bensin... Men jeg mener uansett man bør se på denne;

Jeg vil vise til denne;1 Kor 12,12-30
Til Toppen Go down
Matteus
Admin

Antall Innlegg : 102
Registration date : 10.09.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeSøn Okt 07, 2007 6:07 pm

Dåpen i kirken er ikke korrekt. Bibelen sier: "Den som tror og blir døpt." Et spedbarn kan selvfølgelig ikke tro.
Til Toppen Go down
https://kristent-forum.norwegianforum.net
Nello
Medlem
Medlem

Antall Innlegg : 19
Registration date : 03.10.2007

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeSøn Okt 07, 2007 8:27 pm

Matteus skrev:
Dåpen i kirken er ikke korrekt. Bibelen sier: "Den som tror og blir døpt." Et spedbarn kan selvfølgelig ikke tro.

Det jeg egentlig tror er at Jesus er det spedbarnet du snakker om. Fordi slekt følger slekters gang etc, og hver et barn er jo den første og den siste i sin slekt. Jeg tenker at Korset er et symbol på solen, og at vi ofte blir dømt uretferdig etc. Av de kravstore, og grådige som har begær etter makt, inflytelse og rikdom. Dåp er jo det samme som og bli døpt, og når skriften sier at du er døpt ved tro, da også ved den hellige ånd så er ikke den ånden noe overjordisk, eller overnaturlig noe. Den kan jo ikke være det? Den Hellige Ånd er Sannhetens Ånd, og når det er sannhet, hvorfor skulle dette være umulig og lære bort til andre? Dersom jeg opplever noe overnaturlig noe, så kan ikke jeg fortelle det til noen (i allefall ikke til de som er kritiske, og skal være virkelighetsnære). Sier bibelen det er sant, så må man jo jobbe for og forklare det sånn at man kan avsløre det som er skjult? Tro, skal jo føre oss til en plass.. Smile I bibelen også det så er det snakk om blind tro, sånn sett så bør det meste forklares.

En annen ting er at Kirkens Mysterium ikke kan være annet en at man gjorde forskjell på mann og kvinne før, altså en forskjelsbehandling i den gamle Jødiske tradisjon. Jesus Kristus er da Herren og er mann, han Hedrer også sin mor ved og stille sin far i bakgrunnen.. Han gav sitt liv også for Kirken og jeg tror egentlig ikke at det er en Kirke slik vi tenker på den.. En ting er at Kirken har forholdsvis ganske mange støpte gudebilder, malte gudebilder osv.. En annen ting er at Den Katolske Kirke har nokk rikdom slik at den kunne ha fjernet all fattigdommen i verden, det samme har den norske kongen (det artige med kongen er at han har en tronstol som er nøyaktig etter beskrivelsen til Kong Salomo sin, hehe. Men uansett, Jeg vil si at det de har gjort er og tjene seg styrtrike på Jesus Kristus.. Jeg tror ikke Jesus (Yeshua ben Yoseph) ønsket en from rikmannskirke; men rett og slett retferdighet, gjennom loven, derfor jobber jeg også for det. Det er ikke livet som er noe viktig for meg, ikke døden heller.. Men for meg er rettferdighet viktigst og følge den lære jeg setter min lit til, derfor prøver jeg og gjøre noe med det. Smile
Til Toppen Go down
Vlinder
Gjest

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitimeSøn Jul 17, 2011 9:51 pm

Er etter det jeg vet ingenting i biblen som sier at dåpen gir frelse
vi er frelst ved TRO, ved troen på Jesus... det finnes en drøss bibelvers som sier dette.

Ettersom jeg forstår er dåpen (som handling) noeman gjør for å vise omverdenen at man hengir seg til Gud/ Jesus.
Jeg tror barnedåp kan fungere som velsignelse av barna, men ikke at det gir frelse.

Jeg tror for øvrig barn som er for små til å kunne skille rett fra galt er frelst uansett ("kun den som er som et lite barn...")
Til Toppen Go down
Sponsored content

Barnedåp! Empty
PosteTema: Re: Barnedåp!   Barnedåp! Icon_minitime

Til Toppen Go down

Barnedåp!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-