- Matteus skrev:
- Han har uttalt at Evangeliet ikke begynner med Jesus, men Paulus. Det kan vel ikke stemmè? Evangeliet begynte jo selvfølgelig med Jesus.
Paulus epsiler er de elste verk i det nye testamentet. Det er uansett ikke ikke noen grunn til og ikke tro på Jesus Kristus. Hvorfor i all verden skulle det ha påvirkning? Om jeg vil kan jeg rive ned hele troen din, men hva i alaskens dager har jeg og tjene på det? Ingen ting, når man vet så kan man lære bort til de som
ser og
hører: det var ikke Jesus Kristus som skrev bibelen, og det forstår hvem som helst etter og ha hørt det. Evangeliet i nåværende format på bibelen begynner med Mateus, der liknelser av Jesus er beskrevet. De fleste tolker alt i fantasien (dikter opp) uten og tenke på at det er lignelser. Man bør spørre seg selv hva er poenget med liknelser? Er det meningen at vi skal prøve og forstå dem, eller ene og alene tro på dem uten og tenke noe mer på det? Det finnes også fakta, og skal ikke troen din føre deg til viten? Er det ikke sånn at 'troen er vissheten om det sjulte'? Eller kan man henkaste seg til all mulig lære? Jeg kan vise frem denne her, men alike vell oppfordrer jeg til og holde deg til det du har forholdt deg til;
http://www.solhaam.org/articles/origin.html
- Holly skrev:
- Kanskje han har rett, kanskje ikke ?
Kanskje begynte evangeliet først da det ble snekret sammen i år 325 ?
Kanskje det aldri har begynt ?
Jeg ønsker ikke utdype det noe mer en og benevne Keiser konstantin og kirkemøtet i Nicæa.. Kan også nevne noe om Mithra, soldyrkelse og andre ting.. Men det er lære og filosofi som er viktig, ikke at lignelsene er nedtegnet, og at bibelen er sann enn om den ikke er sann på den måten DU trodde, eller som andre tror.
Jeg fant noe ved et søk, jeg har ikke lest den selv, men den virket intressant.
http://kirkehistorie.no/tt03apostoliskeopphav1.html
- Holly skrev:
Åge Åleskjær er en karismatisk tulling som sier mye rart.
Men akkurat det er han jo ikke alene om.
Nei det er han umulig alene om. Det er også din mening, blandt tusen.
- Sitat :
Selv om jeg er veldig imot at kristendommen skal glorifiseres sånn at alvoret blir dekket til.
For det lurer mange som aldri har lest bibelen, til å bli kristen på falske premisser.
"Rosa briller" burde være forbudt i religionene.
Men det er utrolig hvor mange tusener...ja, millioner som mest sannsynlig har hatt tilgang på disse "brillene."
Hvorfor sier du briller, dersom du kan kalle det for blind?
Jeg er enig med deg, og jeg ønsker at de kristne også skal begynne og søke sannheter som ateistene legger frem, sammen med sine egne og veie dem opp mot hverandre. Jeg søker Gud, men jeg ser mange med bastante meninger og ytringer hinsides fornuft. Tja, mye fordi jeg føler at bibelen har rett i det den sier angående det og være blind, stum og lam... Hvorfor tenker man altid at bibelen snakker om det fysiske øyesyn når det gjelder blind? den har ikke sagt noe om det, bortsett fra at man også kan tenke at man ikke kan se noe dersom man heller ikke forstår det man leser. Lam er man vel dersom man ikke gjør noe for retferdighet, men sitter og ser på fjernsynet hvor man kan se mennesker i andre land lide, samtidig betrygge seg selv, ved sin egen tro og overbevisning, om at det vil ta slutt enn om man ikke gjør noe med det. Stum kan vel være og si i fra når man hører om uretferdighet? Er bibelen nødvendigvis "overjordisk/overnaturlig" ment?