|
| Treenighetsånden | |
| | Av | Innlegg |
---|
Matteus Admin
Antall Innlegg : 102 Age : 60 Location : Sandnes Rogaland Registration date : 10.09.2007
| Tema: Treenighetsånden Tir Okt 09, 2007 1:21 am | |
| I dagens kristenhet blir enhver ånd som manifesterer seg på et møte med kristen profil, automatisk betraktet å være Den Hellige Ånd. Få synes å være seg bevisst hva som er kriteriene på om ånden som kan fylle, salve og dominere de troende, er fra Gud eller ikke. Når Johannes ber menighetens medlemmer om å prøve åndene, legger han til, om de er av Gud, 1. Joh. 4:1. Det er samstemtheten med det Gud står for og er, som avgjør om det er Den Hellige Ånd som er i aktivitet, eller om vi har å gjøre med djevelen utkledd som en selvbestaltet gudeåndskikkelse.
I trosbevegelsesmiljøene ber man sjelden til Gud i Jesu navn, slik Frelseren selv lærte oss. Man ber til ånden og synger dens pris. Ofte har vi lest og hørt forkynt, at Faderen er det gamle testamentets Gud og at Jesus var en jødisk overgangsgud for den første menigheten. Den nye paktens Gud er Ånden, som setter de troende fri fra Guds lov og gir dem rett til å være seg selv og kunne leve som de vil. Ånden er frihetens Gud og Paulus er denne gudens talsperson. Derav nøkkelordet Paulismen som den tradisjonelle kristendommens arvtager. I denne religionen er det slik at hvis framgangsmåten følges, med de riktige øvelsene, formalismen, oppvarming og de gjentatte sangene som skaper en emosjonell rus, blir denne ånden manet fram og begynner å uttrykke seg. Ånden blir som regel overført gjennom fysisk berøring fra en som allerede slapp åndsmakten inn i sitt liv, eller gjennom mesmeristisk hypnose, hvor hjernen settes i nøytral stilling, slik at motstand mot overføringen ikke kan skje. Resultatet er at mennesker blir besatt straks eller i en gradevis prosess over tid, når tenningsmiljøet etableres eller aktivitetsordene uttales eller synges. Ofte går de da i transe, faller bakover, skriker, hyler, skjelver, vrenger øynene og demonstrerer symptomene som blir beskrevet i Bibelen når mennesker ble besatt av onde ånder.
Alle disse detaljene har i flere hundre år vært vanlig å observere i okkulte miljøer. Innen kristenheten har de kun eksistert i litt over 100 år, og i trosbevegelsen blir disse uttrykksmåtene kristeliggjort, og medlemmene tror faktisk at det er Guds Ånd som er i aktivitet. Hvordan kan de tro det? For de har for lengst, takket være treenighetsfilosofien, sluttet å tro at gudeånden de tilber, den tredje av triadgudene, behøver å være samkjørt med det de andre to gudene i gudeteamet. Så nådde treenighetsånden sitt mål. Han klarte å ta Guds plass, selv blant mange av dem som kaller seg Guds folk.Ved hjelp av en romersk keiser, noen hardt pressede teologer og katolsk tradisjon, lyktes djevelen, atter en gang, i å trekke en hedensk gudelære inn i kristenheten. Først måtte Guds Ånd omgjøres til Ånden som er Gud, og deretter gis selvstendighet og utøvende gudestatus, på lik linje med den greske guddommen. (Husk mandatet til Gregorsus og co.) Djevelens Onde ånder kunne nå utgi seg for å være Guds Ånd, for samstemtheten mellom Faderen, Sønnen og Guds og Kristi Ånd, var nå unødvendig. Djevelen oppnådde det han har strebet etter i over 6000 år. Han har utkonkurrert himmelens Gud. Den største hjelpen til denne forførelsen fikk han av kristenheten selv. I dag blir ingen akseptert som rettroende før de frasier seg Bibelens beskrivelse av Gud og aksepterer gudelæren hentet fra hedenskapet. | |
| | | abwusa Fullverdig medlem
Antall Innlegg : 21 Age : 47 Location : USA Registration date : 12.09.2007
| Tema: Re: Treenighetsånden Tir Okt 09, 2007 1:37 am | |
| Mener du at Den Hellige Ånd ikke er en "person", altså ikke har personlighet eller er selvstendig skikkelse, men bare Guds kraft liksom? Eller? | |
| | | Matteus Admin
Antall Innlegg : 102 Age : 60 Location : Sandnes Rogaland Registration date : 10.09.2007
| Tema: Re: Treenighetsånden Tir Okt 09, 2007 2:55 pm | |
| Jeg finner bare ikke ut fra Bibelen at DHÅ er en person. Vi må huske at Gud er ingen person, men en ånd. | |
| Tema: Re: Treenighetsånden Tir Okt 09, 2007 3:40 pm | |
| - Matteus skrev:
- Jeg finner bare ikke ut fra Bibelen at DHÅ er en person. Vi må huske at Gud er ingen person, men en ånd.
Det var derfor jeg skrev person i gåsetegn, for det er jo ikke snakk om person som menneske liksom. Men som med intelligens, og ikke bare en kraft liksom. | |
| Tema: Re: Treenighetsånden Tir Okt 09, 2007 4:12 pm | |
| Her er noen vers jeg fant: “For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men går jeg bort, kan jeg sende ham til dere. 8 Og når han kommer, skal han gå i rette med verden og vise den hva synd er, hva rettferdighet er, og hva dom er:” Joh. 16:7b-8 ” Men når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og gjøre kjent for dere det som skal komme. 14 Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 15 Alt det min Far har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.” Joh. 16:13-15 ” Og jeg vil be Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere.” Joh 14:16-17 ” Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.” Joh 14:26 ” Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg,” Efes 4:30a ” Da sa Ånden til Filip: «Gå bort til vognen og hold deg tett opp til den.»” Ap.gj. 8:29 ” For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud.” 2. Pet 1:21 ” Også Den hellige ånd vitner for oss om dette.” Heb 10:15a ” På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord. 27 Og han som gransker hjertene, vet hva Ånden vil; for Ånden ber for de hellige etter Guds vilje.” Rom 8:26-27 Den Hellige Ånd snakkes om med personlighetstrekk, med atributter som en kraft ikke har, som tenkende, følende, med intelligens. Pluss at det står HAN gjør ditt og datt, ikke DET. Og spott/blasfemi mot DHÅ er den utilgiveldige synd, noe som virker rart om det bare er snakk om en kraft. Og hvorfor nevne DHÅ ssom en separat enhet om det bare er snakk om en kraft? Liker ikke alltid de norske oversettelsene, for de er ikke alltid like enkle å forstå som f.eks. de engelske, for de sier talsmann, men det betyr mer lignende Trøster. Og dette med sorg og Dhå gir lite mening på norsk, men det er snakk om å gjøre DHÅ trist, å volde sorg, å gjøe lei seg o.l. | |
| | | Matteus Admin
| Tema: Re: Treenighetsånden Tir Okt 09, 2007 5:28 pm | |
| Ja, ok her ser jeg det står talsmannen, og at DHÅ blir beskrevet som HAN. Altså en personlighet. Takk abwusa:) Det oppklarte faktisk mye som jeg har grunnet på | |
| Tema: Re: Treenighetsånden Ons Okt 10, 2007 5:20 am | |
| Og hjernevaskingen fortsetter... hehe | |
| | | Matteus Admin
| Tema: Re: Treenighetsånden Tir Okt 16, 2007 9:27 pm | |
| - abwusa skrev:
- Og hjernevaskingen fortsetter... hehe
Hehehehe ja det ser slik ut abwusa:P | |
| | | PowerShot Medlem
Antall Innlegg : 12 Age : 55 Location : Bergen Registration date : 04.11.2009
| Tema: Re: Treenighetsånden Ons Nov 04, 2009 7:50 pm | |
| - Matteus skrev:
- Ja, ok her ser jeg det står talsmannen, og at DHÅ blir beskrevet som HAN. Altså en personlighet. Takk abwusa:) Det oppklarte faktisk mye som jeg har grunnet på
Så du erkjenner at du har bedrevet vranglære om Gud og Den hellige Ånd?
Sist endret av PowerShot den Ons Nov 04, 2009 8:40 pm, endret 1 gang | |
| | | PowerShot Medlem
Antall Innlegg : 12 Age : 55 Location : Bergen Registration date : 04.11.2009
| Tema: Gud har armer og ben Ons Nov 04, 2009 8:37 pm | |
| - Matteus skrev:
- Jeg finner bare ikke ut fra Bibelen at DHÅ er en person. Vi må huske at Gud er ingen person, men en ånd.
Med dette sier jeg ikke at Gud er et menneske, men.... Jeg lurer på hvordan det var da Gud spaserte sammen med Adam i hagen. "1Mos 3:8 De hørte da lyden av Herren Gud som gikk omkring i hagen på den svale tiden av dagen, og Adam og hans hustru gjemte seg for Herren Guds åsyn mellom trærne i hagen." Så han må ha ben. Flere steder står det at Gud også har et hjerte. "1Mos 6:6 Herren angret at Han hadde gjort menneskene på jorden, og Han ble sorgfull i Sitt hjerte." Han har et hjerte. Flere steder står det om at Gud har munn. "5Mos 8:3: Derfor ydmyket Han deg, lot deg sulte og gav deg manna å ete, som verken du eller dine fedre kjente, for at Han skulle la deg kjenne at mennesket lever ikke bare av brød, men mennesket lever av hvert ord som går ut av Herrens munn." Flere steder står det at Gud har armer. "4 Mos 11:23 Da sa Herren til Moses: " Herrens arm, er den blitt kortere? Nå skal du få se om Mitt ord skal slå til eller ikke." Flere steder står det at Gud har øyne. "1 Mos 6:8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne." Flere steder står det at Gud også kan sitte, da Han sitter på tronen. "Matt 23:22 Og den som sverger ved himmelen, sverger både ved Guds trone og ved Ham som sitter på den." | |
| | | wiggoa Gjest
| Tema: Gud er menneske... Lør Jan 29, 2011 12:06 am | |
| Haha. Gud er menneske, du liksom..
Latterlig! |
| | | Qwseyvnd Nytt medlem
Antall Innlegg : 1 Registration date : 24.11.2013
| Tema: Re: Treenighetsånden Søn Nov 24, 2013 4:58 pm | |
| - abwusa skrev:
- Her er noen vers jeg fant:
“For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men går jeg bort, kan jeg sende ham til dere. 8 Og når han kommer, skal han gå i rette med verden og vise den hva synd er, hva rettferdighet er, og hva dom er:” Joh. 16:7b-8
” Men når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og gjøre kjent for dere det som skal komme. 14 Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 15 Alt det min Far har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.” Joh. 16:13-15
” Og jeg vil be Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere.” Joh 14:16-17
” Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.” Joh 14:26
” Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg,” Efes 4:30a
” Da sa Ånden til Filip: «Gå bort til vognen og hold deg tett opp til den.»” Ap.gj. 8:29
” For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud.” 2. Pet 1:21
” Også Den hellige ånd vitner for oss om dette.” Heb 10:15a
” På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord. 27 Og han som gransker hjertene, vet hva Ånden vil; for Ånden ber for de hellige etter Guds vilje.” Rom 8:26-27
Den Hellige Ånd snakkes om med personlighetstrekk, med atributter som en kraft ikke har, som tenkende, følende, med intelligens. Pluss at det står HAN gjør ditt og datt, ikke DET.
Og spott/blasfemi mot DHÅ er den utilgiveldige synd, noe som virker rart om det bare er snakk om en kraft.
Denne Sannhetens Ånd er Skaperen. Han kommer snart. | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Treenighetsånden | |
| |
| | | | Treenighetsånden | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |