|
| Hvorfor | |
| | Av | Innlegg |
---|
Matteus Admin
Antall Innlegg : 102 Age : 60 Location : Sandnes Rogaland Registration date : 10.09.2007
| Tema: Hvorfor Søn Okt 21, 2007 11:27 pm | |
| Er ateistene imot kristendommen?? Hva er det som plager dere ateister med kristendom? | |
| | | michael Gjest
| Tema: Re: Hvorfor Man Mar 10, 2008 5:27 pm | |
| en ting jeg ser mange kristen/religiøse tar feil om ateisme:
Ateister er ikke en gruppe. Ateisme er ikke et livssyn! Ateister er ikke en fellesbetegnelse for en gruppe folk med like verdier og holdninger! Noen ateister er republikanere, noen ateister er demokrater, noen er kommunister, noen er kapitalister. Noen liker jenter, andre like gutter. Vi er alle forskjellige, og det eneste som sidestiller meg med andre ateister, er at vi ikke tror på noen gud.
Kristendommen er en teisme. En teisme er et livssyn basert på at det finnes guder. Ateist er rett og slett bare et ord for en som ikke er teist! Grunnen til at jeg misliker kristendom, er ikke at jeg er ateist!!
Jeg kan ikke forklare i denne posten hvorfor jeg ikke tror på gud. Det ville tatt for lang tid, for det er så mange faktorer!
At jeg ikke tror på gud kan sammenlignes med at du ikke tror på julenissen.
Så til spørsmålet ditt; Grunnen til at jeg hater kristendom(jeg hater all religion) er fordi jeg mener at de feilinformerer folket. Hvis noen hadde krevd at det skulle stå i skolebøkene våre at julenissen finnes hadde nok du blitt ganske irritert du også.
Jeg skulle ønske jeg kunne få alle religiøse til å forstå tankegangen min! Det er mitt ypperste ønske!
Jeg sier ikke at jeg vet hvordan universet fungerer, jeg skulle bare ønske andre folk ikke latet som om de visste det! Det er helt greit å ikke vite! Vi har ingen forutsetning for å forstå universet, og det er helt greit! Vi må bare jobbe oss framover for å forstå! Men å sitere en 2000år gammel bok, som mener at det å mastrubere er feil kommer ikke til å hjelpe oss i å forstå sammenhengen! |
| | | Rolf Gjest
| Tema: Re: Hvorfor Lør Mai 10, 2008 3:44 am | |
| Veldig glad i utropstegn du;) |
| | | Kjell tr Gjest
| Tema: Re: Hvorfor Man Jul 21, 2008 11:03 pm | |
| Jeg personlig er ikke ateist, men panteistisk hedning. Jeg mener at en religion, for eksempel kristendommen er et produkt av hele forløpet til hvor den er i dag. Abrahamsreligionene, spesielt Islam og Kristendom har en historie som kanskje ikke alle Kristne og Muslimer er like stolte av, men man kan ikke feie den under teppet slik som enkelte vil. Utbredelsen av kristendommen er f. eks nesten utelukkende basert på imperialisme og politisk og kulturell arroganse. |
| | | Strayder Gjest
| Tema: Re: Hvorfor Tir Des 23, 2008 12:19 pm | |
| - Sitat :
- Er ateistene imot kristendommen?? Hva er det som plager dere ateister med kristendom?
Rett det opp til: hva er det som plager dere ateister med religion... Ingen religion = ingen ateisme Ateister er ikke i MOT kristendom eller annen religion, vi tror bare ikke på gud(er). Eller er det for deg slik at alle som ikke er MED deg er i MOT deg? Ateister har fått dette med at vi er i mot religiøs over-tro/bevisning fordi vi heller støtter vårt livssyn på naturlige årsaker. Ikke alle ateister gjør det, men majoriteten av ateister støtter seg på naturvitenskap og at ting har en naturlig forklaring uten hokuspokus fra en gud(er) og at når vi dør så DØR vi osv. Som michael skrev over her så vet vi ikke alt, men det vi VET har vi veldig, VELDIG gode bevis og fakta for og for meg, og mange med meg, var dette den største grunnen til at jeg gikk vekk fra kristen tro, så slik sett er nok vitenskap kristendommens største fiende, selv om de jobber på hvert sitt "felt"... Men til mer vitenskapen finner ut til mindre har religiøs tro, eller overtro, å "gå" på noe som til slutt vil resultere i religiøs utslettelse, forhåpentligvis. For uansett hvordan du snur og vender på det så trenger vi ikke religion. Det er totalt unødvendig å tro på noe vi ikke har et eneste, ikke 0,00000000001% engang, påvisning eller bevis for at eksisterer. Det blir som michael sier, dere hadde også blitt oppgitt og forbannet hvis det kom en kar og forlangte at vi skulle tro at julenissen var sann og dro barna deres inn i et hus der de sang og preiket om julenissen og det finnes IKKE mer indikasjoner eller beviser for gud enn for julenissen! De to stiller sammen med enhjørninger, drauder, troll og tusser og andre fabeldyr og overtro i samme kategori, nemlig den usansynlige kategorien! Jeg sier derimot IKKE at det ikke kan eksistere både guder, enhjørninger eller andre fantasidyr og figurer, jeg er altså ikke LUKKET, men åpen for det, men jeg holder det rett og slett for så usansynlig at jeg ikke egentlig gidder å ta dette med i betrakningen. Nå er det sikkert en masse kristne som ble sure og fornærmet over at jeg sammenlignet julenissen og gud, men hvis du er ærlig med deg selv og tenker ORDENTLIG etter så har ikke gud mer sansynlighet enn nissen samme hva du sier. De står helt likt, har like gode beviser for eksistens og er derfor like sansynlige å tro fult og fast på. Tror du på julenissen? Nei, det var det jeg tenkte...... |
| | | Karin Nytt medlem
Antall Innlegg : 7 Registration date : 23.11.2008
| Tema: Re: Hvorfor Lør Jan 03, 2009 4:56 am | |
| Hadde noen vært mot religion, hadde de nok passa til å bli kalt mere antireligiøse enn ateister.... | |
| | | Ateist Gjest
| Tema: Re: Hvorfor Søn Mar 22, 2009 3:21 am | |
| Det er ett par ting jeg gjerne vil spørre dere kristne om, og har noen tanker selv.
- Se for dere at det ligger to barn på ett sykehus med alvorlig skade. Det ene barnet er fra en kristen familie og blir bedt for. Det andre barnet er fra en ateistisk familie og blir ikke bedt for. Bryr gud seg mer om det barnet fra den kristne familien?
- Angående skapelsesberetningen og hvordan ting ble til, fra bibelen. Jorden og menneskene ble skapt gjennom helt naturlige prosesser. Det er en historie som noen fant på for flere tusen år siden for å forklare ting de ikke hadde peiling på. Nå vet vi bedre. Tror dere skapelsesberetningen i bibelen er sann? Hvordan passer isåfall neandertalere inn? Eller homo erectus, eller hvilken som helst av de andre menneskeforfedrene?
- Man kan ikke velge å tro, det er ikke ett valg. Det er noe man hører fra kristne veldig ofte. At man må "velge" å ta imot jesus. Men det er ikke et valg uten at man er hykler og lyver for en selv. Jeg kan ikke tro på noe jeg ikke tror på. Like lite som at du skulle slutte å tro i morgen bare ved å ta et valg. Det å tro er ikke et valg, men en overbevisning, og den velger man ikke direkte selv. Hvis jeg om noen dager skulle sagt: " I dag begynner jeg å tro på gud." Så ville jo ikke det forandret på noe som helst.
- Hvis bibelen ikke er 100% sann så er jo den ikke "guds ord" og man kan like greit kaste hele boken på historiens søppelhaug.
- Og det at mirakler skjer i form av sykdommer, etc er jo ikke guds verk. Det beviser jo menneskets styrke og kraft til å forme verden i sitt bilde. Hvorfor beviser det noen gud?
- En annen ting man hører ofte fra kristne er at når det skjer ett mirakel eller noe positivt så er det guds verk. F.eks jordskjelv, er det menneskeskapt? Skjer det noe negativt som krig, elendighet osv, så er det mennesket. På den måten er gud alltid god og menneskene alltid de onde. Det er ett menneskesyn jeg syntes er helt forkastelig. |
| | | sca Medlem
Antall Innlegg : 13 Registration date : 26.03.2009
| Tema: Takk for gode spm Tor Mar 26, 2009 8:39 am | |
| Jeg kan bare svare fra det jeg tror Gud mener, så andre Kristne har sikkert et annet nyansert svar til deg.
- ) Jesus omtaler flere ganger Gud som en Himmelsk Far for de svake, fattige og sultne mennesker på jorden. Dette kan følgelig tolkes i ordets rette betydning, men også som en metafor for de som ikke har Gud. Om en blind mann i bibelen sa Jesus til sine desipler at mannen var blind for at det skulle skje et under ved ham. Lignelsen om det bortkomne lammet er også en fin lignelse på det du spør om: For Gud forlater sine 99 lam for å finne den ene mellom kløften. For om det kan skje et under ved et menneske Gud ikke allerede har blant sine, er dette mye mer verdt.
- ) Det er mye vi kristne ikke vet eller har fullstendig svar på. Men såvidt jeg vet er ikke Darwins evolusjonsteori helt fullstendig? Den mangler fortsatt det missing link? her kan det godt hende at jeg tar feil altså. Men uansett er mitt syn på bibelens skapelsesberetning og evolusjonsteorien den at det ene ikke trenger å utelukke det andre. Symbolikk er gudenes språk, så ukes-lignelsen som står i bibelen behøver ikke å være nøyaktig 7 dager. For øvrig kom homo sapiens til slutt etter alle dyrene, og Adam kom også til slutt. Så egentlig svarer de for hverandre.
- ) Jeg kan svare at ingen behøver å tro på noe man ikke tror på. Men jeg antar at det ikke er helt det du spør etter eller vil fram til. Det er et vanskelig spørsmål å svare på ettersom jeg må ta i bruk et tynt eksempel. men la oss si at du har en ordentlig kjip dag. Det føles som om hele verden konspirerer mot deg og både venner og familie har forlatt deg. Dessuten er regner og hagler det om hverandre og du har gått glipp av bussen din og må gå i drittværet. I det du vandrer bortover med tunge skritt og gråten blander seg med regnet, er det vanskelig å huske eller tro at du noen gang har hatt en fin dag, ikke sant? Hvis man f eks blir kidnappet og kastet i en celle uten sollys og glede, er det også vanskelig å tro at man noengang har vært et annet sted. Derfor tror jeg kristne bruker betegnelsen "tro" til tider. For tidvis kan omgivelsene og selve livet male over minnene og vissheten om det man savner.
- ) Dette spørsmålet kommer sikkert i kjølevannet av noen du kjenner som har kommet med bemerkninger som viser til at bibelen både er tvetydig og bader i oversettelsesfeil? Et kjent eks er at Jesus vandret "ved vannet" og ikke "på vannet". Nærmest hvor som helst kan man få tak i bibler hvor den hebraiske grunnteksten står i margen sammen med den ordrette oversettelsen, samt med den sammenhengende oversettelsen de fleste kjenner til. Det at det altså skulle forekomme slike feil som i mitt eks er dermed utelukket. Det jeg derimot kan si, er at det kreves tålmodighet og forstand å lese bibelen.
- .) Her motsier du egentlig deg selv. Du fornekter på den ene siden Gud men ikke miraklenes kraft. Det er for meg en motsigelse fordi alle de som utretter mirakler aldri har hevdet å praktisere av egen kraft. Om man er new-ager, snåsa mannen eller andre helbredere, så bruker man en kraft fra en ren kilde. I bibelen kom det to desipler til Jesus og spurte Ham om hvorfor fremmede også kunne gjøre helbrede syke selv om de ikke kjente dem, og da svarte Jesus at ondt ikke drev ut ondt, men det gode det onde. Da Moses var i egypt derimot, var det trollmenn der som også kunne gjøre underverk og sjokkere folket. Likevel fikk de angst og hakeslep da de vitnet alt hva Gud gjorde gjennom Moses. Poenget er at man kan benytte seg av en kilde som er, enten den er god eller ond, men mennesket alene eier ingen slik kraft. I såfall burde du også behersket den. Og alle naboene dine og de på skolen og ja, hele verden.
- Dette var et veldig godt spørsmål. Jeg har faktisk ikke noe momentant godt svar til deg. Det står at Gud har egne kamre med hagl, vind, regn, dugg, ild og alle verdens elementer. Det står at han råder over disse i tide og utide. Så Gud har nok bestemt over naturkatastrofer. Således når det gjelder kriger. Men husk at mennesker på grunn av sin frie vilje står i en posisjon hvor de kan styre ting selv også. Dessuten vil Guds motkjemper også ha en finger med i spillet og gjøre så mye ondt han kan. I bibelen skal man elske og frykte Gud fordi Han er rettferdig. Inneforstått at Han dømmer både de som gjør rett og straffer dem som gjør ondt. Men husk at Gud gjennom hele historien alltid har gjort hva Han kunne for å skåne menneske fordi Han elsket dem så høyt. Ja, Gud gråter fordi Han deler ut gratis lys men menneskene er så drunken av seg selv at de ikke vil ta imot.
- Nå kom jeg på et tålelig greit eksempel: Se for deg og du gifter deg og får fire barn. Da ungene er små kommer det en stygg skilsmisse. Kanskje noen av dem er for små til å velge side, kanskje alle kan velge side. Uansett så bestemmer du deg for å snakke med barna om det du KAN bestemme over. F eks dårligere økonomi, lite plass i leiligheten, mindre gøy fordi du må jobbe mer osv. I bunn og grunn kan du forutsi masse ulemper med denne skilsmissen. Likevel elsker du barna dine og ønsker det beste for dem og du planlegger selvsagt også like mye gøy sammen med dem. Du har gjennom retten lov til å gjøre så og så mye gøy med dem, og det samme har den (tydeligvis) fæle eksen din med mindre de kan velge side. Når da eksen gjør mye for å ødelegge for idyllen deres med svik, løgn og usle planer, og gjør slikt at det går utover hva dine ønsker er, vil barne komme til deg og anklage deg fordi du ikke har holdt hva du har lovet dem. Du er selvsagt uskyldig men blir likevel anklaget.)
- Men jeg ser dette stikk motsatt. Om det skjer noe godt ærer menneskene aldri Gud, men er snar med å gi Ham skylden når oe fælt skjer. Det kommer av at mennesker ikke har et behov for Gud, men likevel klandrer Ham når det går ille. Har du noengang sett filmen Ariell Havfruen? Det er det nærmeste man kommer Guds forhold til menneskene. Se den og se filmen fra et kristen perspektiv.
Jeg synes det er fint at du utfordrer vår tro med disse spørsmålene. Det hjelper også oss selv å ikke bare tenke over spm men gå inn i oss selv og se hva vi vet, og ikke bare har lest oss til eller har lært på søndagsskolen. Pass godt på deg selv og gjerne kom med flere spm om du lurer på noe. | |
| | | frilanser Nytt medlem
Antall Innlegg : 2 Registration date : 14.04.2009
| Tema: Re: Hvorfor Tir Apr 14, 2009 1:55 am | |
| Har dere ikke tenkt over at åndelig aktivitet eksisterer ? Siden dette er mitt første innlegg så får jeg begynne med noe "enkelt og greit" Ta programmet åndenes verden eller hva det var programmet heter, det handler her om mennesker som opplever aktiviterer som mange ser på som spøkelser etc. Hvis man vil være ateist og så samtdidig liker å se slike programmer der åndelige krefter utspiller seg ,hva tenker en ateist eller humanetikere når det beviselig er mer mellom himmel og jord , da som i dette programmet?. Hvis der finnes mange falske religiøse sekter og bevegelser som farer med tull ,så er det vel ikke alikevel et bevis på at der ikke finnes en skaper av alt eller en kraft som er opphavet til alt vi ser rundt oss ? Et sted i fra må jo alt komme fra ,det er vel de fleste enige i eller....? Enhver har lov til å bruke hodet og ikke la seg forme av tankene elller bevegelser som liker si vi nedstammer fra apene ? Ta et eksempel om apene , hvis vi nedstammer fra apene ,hvorfor er ikke alle apene blitt mennesker ? så den teorien stemmer ikke ,at vi er fra apene eller er intelligente dyr! Jeg tror vår skaper her ved vår verden har gitt oss uante muligheter til å få arve det riket han vil gi oss ! Vi blir født inn i verden med alt den har å by oss ,så må vi bare sørge for bli godtatt for himmelen ,og det evige liv! Alle instruksjoner for å arve det evige liv hos Gud Fader ligger nedtegnet i Guds ord Bibelen. Så hva har en å miste ? en har mye å tape hvis man ikke følger vår Skapers instruksjoner! Så folkens se på Guds ord som en instruksjonsbok for det evige liv ! For jeg rekner alle har lyst til å arve det riket som Gud vår Fader vil gi oss ? Valget er ditt ,og sier du nei er du selv ansvarlig og kan ikke skylde på andre enn deg selv! Derfor er Guds ord Bibelen veldig viktig som den perfekte instruksjonsbok for det evige liv! Ved å lese Guds Ord Bibelen , vil du kunne bli ledsaget til å kunne bli i stand til å mota Guds Ånd som er talsmannen . Talsmannen er klar for å gå deg i møte og holde seg nær deg å opplyse deg ,å styrke deg i din vandring inn imot evigheten i herlighet! Fienden satan derimot ønsker deg alt vondt ,dvs klarer han å holde deg litt "lykkelig" med det jordiske ,så liker han det fordi han selv er fordømt og derfor har han nok ingenting imot at også du blir fordømt og går fortapt! Bibelen har den fulle og hele sannhet, leser du Guds ord bibelen (grunder på den) så lover jeg hvis du er oppriktig søkende at du vil finne levende vann som kan slokke din tørst,den du i dag gjerne prøver å slokke i verden. verden kan gi mange mye flott ,men hva etterpå når du skal dø ,hva da ? Hvor vil du tilbringe evigheten ? i mørke ? borte fra ham som gav deg livet ? han som er verdens skaper ? Ånden din eller sjelen må forberede seg på evigheten , da må du høre med sjefen som ønsker deg alt godt! Men betingelsen er at du hører med sjefen før du som menneske er ute av "dansen" for tro meg den dag kommer da du ikke lenger lever ,da er det den stillingen du tok til din virkelige sjef som kommer til å bety ,enten liv eller død! da i den egentlige forstand ,når vi mener den Døden med stor D! Velg livet, ikke tro du nedstammer fra apene og at du er et dyr! Du er egentlig en "evighets maskin" mener evighets menneske som bare må "innstilles"eller programeres for å kunne leve evig ! Valget er ditt, la solen skinne ! Evangeliet etter Johannes Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?
Guds ord bibelen ,den finner du her i denne linken :
http://www.bibelen.no
| |
| | | Tor Inge Nytt medlem
Antall Innlegg : 2 Registration date : 28.04.2009
| Tema: Svar til frilanser Tir Apr 28, 2009 11:14 pm | |
| - Sitat :
- Har dere ikke tenkt over at åndelig aktivitet eksisterer ?
Klart vi har, men vi har gjort det skikkelig og funnet ut at det ikke eksisterer skikkelige bevis for det. TV programmene funker stort sett som reklamer for personene, uten noen som stiller de riktige spørsmålene(det jeg har sett). Alle som noen gang har blitt testet under kontrollerte forhold har mislyktes. Kontrollerte forhold betyr at man finner en måte hvor kandidaten mener at evnene sine virker og utelukker naturlige forklaringer. Man blir også enige om hva som skal til for å kalle det en sukssess, for å så utføre testen. Merkelig nok forsvinner alle evner når man undersøker det skikkelig. Det er en grunn til at ingen enda har klart James Randis utfordring. Han gir en million dollar til enhver som kan demonstrere at personen har overnaturlige evner. - Sitat :
- At JREF, we offer a one-million-dollar prize to anyone who can show, under proper observing conditions, evidence of any paranormal, supernatural, or occult power or event.
www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html - Sitat :
- In 10 years, though, nobody's passed the preliminary exam.
www.wired.com/science/discoveries/news/2007/01/72482 Videre: - Sitat :
- Et sted i fra må jo alt komme fra ,det er vel de fleste enige i eller....?
Hvis alt må komme fra et sted, hvor kommer dette stedet fra? Eller motsatt om dette stedet ikke krever en skaper, hvorfor må alt annet ha en skaper. - Sitat :
- Enhver har lov til å bruke hodet og ikke la seg forme av tankene
Hvis du bruker hodet må du vel la deg forme av tankene? Hvordan bruker du ellers tankene? - Sitat :
- Ta et eksempel om apene , hvis vi nedstammer fra apene ,hvorfor er ikke alle apene blitt mennesker ?
Evolusjonsteorien krever ikke dette. Kort oppsummert evolusjonsteori: Hvis du har noe med arv av egenskaper, endringer mellom generasjonene og en form for utvelgelse etter kriterier vil du ha evolusjon(selvfølgelig forenklet men ganske treffende). På jorda for levende dyr(og mennesker) vet alle om arvestoffet, DNA, våre som går i arv. Vi vet også at det er variasjon mellom generasjonene, både pga blanding mellom mors og fars DNA pluss mutasjoner. Utvelgelsen går på hvem som får forplante seg, og flere faktorer spiller inn. Den opplagte er å kunne overleve til forplantingsdyktig alder. Eksemplarer med f.eks. bedre kamuflasje enn sine artsfeller vil være vanskeligere å oppdage for rovdyr. Dermed vil færre av dem bli spist og flere av dem få forplante seg. Neste generasjon vil da i snitt ha bedre kamuflasje enn forrige. Gjenta... At en art deler seg forklares lett f.eks. ved at to grupper av arten skilles fra hverandre. Det kan f.eks. skyldes dårlig vær, at noen beveger seg til nye leveområder osv. De vil da oppleve forskjellige miljø, som har forskjellige krav til hva som er gunstig. I det lange løp kan de da utvikøe seg til å bli så forskjellige at de blir forskjellige arter. Et forslag for hvordan dette skjedde er at våre forfedre beveget seg inn i områder der trærne vokste lengre fra hverandre. Da vil det være store fordeler med å bevege seg på to, du bruker bl.a. mye mindre energi(på flatmark vil mennesker bruke en fjerdedel av energien til sjimpanser). De som hadde lettere for å bevege seg på bakken vil da lettere få mat, som opplagt er en fordel. Dette vil igjen føre til større sannsynlighet for å reprodusere seg osv... En skikkelig forklaring av dette finnes i NRK P2's Verdt å vite - 17 april 2009 http://podkast.nrk.no/fil/verdt_aa_vite/nrk_verdt_aa_vite_2009-0417-1230_32435.mp3?stat=1&pks=32435 Ellers generelt om evolusjonsteorien: www.forskning.no/artikler/2009/februar/209877 PS: Evolusjonsteorien, som andre vitenskapelige teorier, har ingen bombastisk moral som konsekvens. Det er ikke slik at vi "må" sortere ut de dårligste. Har du noen gang hørt noe si at å fly er synd, da vi "trosser" tyngdekraften? PPS: Det er ingen forskjell på "makro-" og "mikro-" evolusjon, makroevlousjon er mikroevolusjon over lengre tid. Store forandringer er sammensatt av mange små. - Sitat :
- Alle instruksjoner for å arve det evige liv hos Gud Fader ligger nedtegnet i Guds ord Bibelen. Så hva har en å miste ? en har mye å tape hvis man ikke følger vår Skapers instruksjoner!
1. En kan kaste bort et verdifult liv, det eneste vi har, på noe som ikke er riktig. Masse tid/krefter på å bekymre seg for helvete o.l. 2. Hvis gud bryr seg mer om en tulling som tror uten å tenke(ekstremtilfelle, mener ikke at alle er slik), en en som tenker gjennom og kommer til at dette høres for dumt ut, synes ikke jeg at han fortjener tilbedelse. En bibel full av selvmotsigelser er f.eks. ikke et godt tegn: web.archive.org/web/20050519005916/home.no.net/bigsam/inkonsistens.htm Eks Hvor dro Maria og Josef etter Jesu fødsel? Til Egypt: Matteus 2:13-15 Til Jerusalem og deretter tilbake til Nasaret i Galilea: Lukas 2:22 Lukas 2:39 Forsåvidt merkelig at bibelen, guds ord er så utydelig at en kan tolke den ekstremt forskjellig. Gud burde nå klare å formulere seg klart, men det finnes enda ørten varianter, gjerne motstridende kristne kirker. - Sitat :
- Valget er ditt, la solen skinne !
Gjett om jeg gjør! Hvorfor skulle jeg la være? | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Hvorfor | |
| |
| | | | Hvorfor | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |