KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS

Etablert den 9 september 2007

IndeksIndeks  PortalePortale  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

svinekjøtt

Go down 
2 posters
AvInnlegg
anonym
Gjest

svinekjøtt Empty
PosteTema: svinekjøtt   svinekjøtt Icon_minitimeTir Nov 03, 2009 5:25 pm

Hei!Jeg lurte på hvorfor kristne spiser svinekjøtt. Det står jo i bibelen, flere steder, at man ikke skal spise svinekjøtt. Hverken jødene eller muslimene spiser svin, så det er derfor rart at kristne spiser svin. Kan noen svare meg på det?
Til Toppen Go down
KristenS
Gjest

svinekjøtt Empty
PosteTema: Re: svinekjøtt   svinekjøtt Icon_minitimeTor Nov 05, 2009 6:46 pm

Fordi vi kristne er en gjeng idioter med hodet plassert godt og langt oppe i ræva.
Til Toppen Go down
anonym
Gjest

svinekjøtt Empty
PosteTema: Re: svinekjøtt   svinekjøtt Icon_minitimeFre Nov 06, 2009 12:46 am

Oj, unnskyld. Jeg trodde dette var et seriøst nettsted. Beklager, min feil...
Til Toppen Go down
Erlend
Gjest

svinekjøtt Empty
PosteTema: Re: svinekjøtt   svinekjøtt Icon_minitimeTir Aug 24, 2010 8:58 pm

jepp, din feil
Til Toppen Go down
mari
Gjest

svinekjøtt Empty
PosteTema: hahaha   svinekjøtt Icon_minitimeTor Des 02, 2010 3:17 am

Very Happy
Stemmer det
Til Toppen Go down
Johnnis
Fullverdig medlem
Fullverdig medlem

Antall Innlegg : 31
Registration date : 03.04.2011

svinekjøtt Empty
PosteTema: Re: svinekjøtt   svinekjøtt Icon_minitimeSøn Apr 03, 2011 3:00 pm

Med Jesus var det mye som endret seg. Han motsatte seg mye av det byråkratiske i jødedommen. Her er et bibelsitat som demonstrerer dette:

1 Fariseerne og noen skriftlærde som var kommet fra Jerusalem, samlet seg om Jesus. 2 De la merke til at noen av disiplene hans spiste med vanhellige hender, det vil si uten å vaske dem. 3 For fariseerne og jødene i det hele vasker hendene med litt vann før måltidet. Slik er nemlig de gamles forskrifter. 4 Og når de kommer fra torget, spiser de ikke før de har vasket seg. De har også mange andre skikker som de har overtatt og overholder, så som å skylle krus og kar og kobberkjeler. 5 Derfor spurte fariseerne og de skriftlærde ham: «Hvorfor følger ikke dine disipler de forskrifter vi har overtatt fra de gamle, men spiser med vanhellige hender?» 6 Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere – slik det står skrevet:
Dette folk ærer meg med leppene,
men hjertet er langt borte fra meg.
7 De dyrker meg forgjeves,
for det de lærer, er menneskebud.
8 Dere bryr dere ikke om Guds bud og holder fast på forskrifter overtatt fra mennesker.»

Markus 7:1-8 (78/85 oversettelsen)

Så Jesus setter loven til side, men til fordel for hva? Her er en tekst som forklarer dette:

34 Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. 35 En av de lovkyndige blant dem ville sette ham på prøve og spurte: 36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. 38 Dette er det største og første bud. 39 Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. 40 På disse to bud hviler hele loven og profetene.»

Matteus 22:34-40 (78/85 oversettelsen)

Så konklusjonen.

Alle regler og lover, inkludert de som omhandler svinekjøtt, blir med Jesus erstattet av det dobbelte kjærlighetsbud:

"Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første bud. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. På disse to bud hviler hele loven og profetene."
Til Toppen Go down
knbo52
Nytt medlem
Nytt medlem

Antall Innlegg : 3
Registration date : 17.12.2012

svinekjøtt Empty
PosteTema: Re: svinekjøtt   svinekjøtt Icon_minitimeMan Des 17, 2012 12:52 am

Du viser her til det som gjelder for de omskårne, jødekristne, men der er andre regler for de uomskårne, hedningkristne (hedning betyr ikke jøde). for oss står det klart hva som gjelder:
Apg 15,28-29 For Den Hellige Ånd og vi har besluttet ikke å legge på dere noen annen byrde enn de helt nødvendige ting: at dere avstår fra avgudsoffer og blod og det som er kvalt, og hor. Om dere tar dere i vare for dette, vil det gå dere godt. Lev vel!

Dette er et vedtak som ble gjort av apostlene i Jerusalem etter at det var oppstått en splid om dette i den første krisne tid.
Til Toppen Go down
Sponsored content

svinekjøtt Empty
PosteTema: Re: svinekjøtt   svinekjøtt Icon_minitime

Til Toppen Go down

svinekjøtt
Til Toppen 
Side 1 av 1