KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

KRISTENT FORUM - SAMMEN FOR JESUS KRISTUS

Etablert den 9 september 2007

IndeksIndeks  PortalePortale  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  

om å tro på alt i bibelen.

Go down 
AvInnlegg
Erlend
Gjest

om å tro på alt i bibelen. Empty
PosteTema: om å tro på alt i bibelen.   om å tro på alt i bibelen. Icon_minitimeTir Aug 24, 2010 8:36 pm

Det kan være lite diskusjon om at mye av det som står i bibelen er en smule utdatert, sikter selvfølgelig primært til gamle testamentet. Jeg tor få vil være uenig med meg om at slaver (selv om de er kjøpt i et naboland) burde være lov, eller at en fortjener dødsstraff for å jobbe på sabbaten. Jeg velger likevel å holde meg til nye testamentet.

Det er et velkjent faktum at kristne samfunn har hatt visse restriksjoner på forskjellige ting eksempelvis homofile ekteskap. Det er for meg stormende likegyldig, men grunnlaget intreserer meg. Spørsmålet blir: hvordan man forsvarer å følge såkalte "guds ord" ved å samtidig fornekte store deler av bibelen i praksis?

Det blir forkynt at Jesus var en fredelig altelskende fyr, ut ifra bibelen er det likevel store grunner til å betvile dette: Mat. 10. 34: "tro ikke jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd" (Tar forbehold om at ordlyden kan variere fra bibel til bibel). Dette tyder tydelig på at verdensfred var ute av tankene til Jesus. Men "fredlige Jesus" kommer særlig i tvil når Jesus sier: " Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne." Luk 19.27 Dette høres mer ut som en diktator som nettopp har kommer til makten enn en alt-elskende gudesønn. Det kan argumenteres for at dette ikke er brukt i religionen i praksis, men det er ikke faktum ettersom dette var et velbrukt sitat for noen 100 år siden. Det underbygger min påstand om at kristne velger og vraker deler i bibelen, selv det nye testamentet de skal følge, ettersom jeg ser relativt få kristne som dreper muslimer, buddhister, ateister, jøder, hinduer m.m.

Det vanskelig å forstå hvordan det kan forsvares i henhold til bibelen. Hvis noen kunne svart på hvordan man kan selektivt velge "Guds ord", ergo, med hvilken myndighet har mennesket til å betvile Guds og Jesu ord.
Til Toppen Go down
knbo52
Nytt medlem
Nytt medlem

Antall Innlegg : 3
Registration date : 17.12.2012

om å tro på alt i bibelen. Empty
PosteTema: Re: om å tro på alt i bibelen.   om å tro på alt i bibelen. Icon_minitimeMan Des 17, 2012 2:00 am

Dette er et relevant spørsmål. Det var en predikant en gang, som begynte å si at det og det i Bibelen ikke var viktig. Det behøvde en ikke å følge osv. Da var det en eldre dame som begynte å klippe ut alt det predikanten sa, ikke var viktig osv. Til slutt sende hun denne Bibel til predikanten og la med følgende skriv: Dette er Bibelen din. Da forstod han hva han holdt på med.

Slik er det med dette også. Mange snakker om at vi må se dette i en tidssammenheng, og slik var det dengang, men i dag vet vi bedre. Mange snakker om at kjærligheten kommer fra Gud og at siden noen elsker en av samme kjønn så er dette også fra Gud. Det står klart å tydelig i min Bibel at dersom en mann ligger med en annen mann som han ligger med en kvinne. og dersom en kvinne ligger med en annen kvinne som hun ligger med en mann så er dette en vederstyggelse for Herren.

Noe viser til kvinnen som ble grepet i hor, Jesus fordømmer ingen. Men var står det.
Joh 8,11 Hun sa: Ingen, herre! Og Jesus sa: Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer!
Alle leser bare den første delen "Heller ikke jeg fordømmer deg" men glemmer resten. Den er like viktig, "Gå bort, og synd ikke mer! ", og må alltid taes med. ellers forteller den ikke sannheten.

Selv i Joh 3,16 viser Gud fra mer en en side. for se hva det står: "For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv." Den kjærlige Gud: "For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne," og den nidkjære Gud: "for at hver den som tror på ham". Gud viser oss hva han har gjort for oss, men så sier han at vi må akseptere han som vår Gud og tro på dette som Jesus gjorde. Så Gud er ikke bare kjærlig, men han sette alltid betingelser. Det finer er at han ikke stopper der for ha gjør noe ende mer enn det. for se hva Jesus sier
Joh 14,16-18 Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig, sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke. Dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere.
At dersom vi tror på han så skal han komme til oss og gjøre det han forlanger av oss igjennom oss. Men alt dette betinger at vi bøyer kne for han og lar han styre våre liv.

Til slutt skal jeg være den først som skal innrømme at det å slippe Herren til i mitt liv det er nettopp det som er så vanskelig. Derfor ber jeg nettopp om dette hver dag. Bare husk at en må ført akseptere at Gud er Gud og han vet best.
Til Toppen Go down

om å tro på alt i bibelen.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bibelen...
» Bibelen er sann